https://www.scapino.nl/diabetesschoenen
http://www.fondsnutsohra.nl/

Ruim één miljoen Nederlanders hebben diabetes mellitus. Tweehonderdduizend mensen weten niet eens dat ze het hebben. Wat is diabetes precies en wat kun je er aan doen als type 2 bij jou geconstateerd is? Huisarts Frank Dictus en gewichtsconsulente Kathelijn van Dongen geven advies.


Hi_Fotolia_93068953_Subscription_Monthly

Op de fiets naar je werk gaan geeft al gauw dertig minuten beweging per dag.

 

Diabetes mellitus wordt in de volksmond vaak suikerziekte genoemd. Die omschrijving dekt de lading volgens huisarts Frank Dictus perfect. “Diabeten hebben te veel suiker ofwel glucose in hun bloed. Het hormoon insuline wordt niet meer in voldoende hoeveelheid aangemaakt door de alvleesklier, of het lichaam reageert minder op insuline en kan daardoor niet alle suiker uit het bloed halen. Suiker is plakkerig, zo ook in je bloed. Heb je teveel dan verandert de wand van de bloedvaatjes zodanig dat er makkelijk schade en vernauwingen kunnen ontstaan.”

Toch wil het niet zeggen dat je meteen klachten hebt. “Sommige mensen krijgen meer dorst, moeten vaak en veel plassen, zijn moe, hebben jeuk of infecties aan de huid en wondjes genezen slecht. Herken je die symptomen dan is het raadzaam om langs de huisarts te gaan. Met een simpele bloedtest kunnen we al achterhalen of iemand diabetes heeft. Na jaren met een hoog suikergehalte ontstaat schade aan de bloedvaten en daardoor aan de nieren, ogen en het zenuwstelsel. Daardoor kunnen klachten optreden als pijn en tintelingen in de armen en benen, maar ook loopproblemen, slechtziendheid en erectiestoornissen. Het risico op vooral hart- en vaatziekten, zoals een beroerte of hartinfarct is ook aanzienlijk hoger.”

Type 2
Diabetes heb je in twee varianten, type 1 en type 2. “De eerste begint vaak op kinderleeftijd. De alvleesklier maakt dan simpelweg te weinig insuline aan. Dit betekent dat insuline spuiten eigenlijk altijd nodig is. Type 2 treedt vaak op als gevolg van een ongezonde levensstijl, maar ook erfelijke eigenschappen spelen een rol. Ben je te zwaar of beweeg je te weinig dan is de kans op diabetes type 2 groot. Afvallen en gezonder gaan leven is dan vaak het devies.”

Gewichtsconsulente Kathelijn van Dongen vult aan: “Bij overgewicht is vijf tot tien procent gewichtsverlies al beter voor je gezondheid. En dan niet alleen voor het glucosegehalte in het bloed, maar ook voor het cholesterolgehalte en de bloeddruk. Daarnaast wordt bewegen ook weer makkelijker en je krijgt er meer plezier in.”

Levensstijl
Dictus raadt een zogenoemde leefstijlinterventie ook aan. “Rook je? Dan is stoppen het beste dat je kunt doen. Ga daarnaast gezonder eten en meer bewegen. Pak bijvoorbeeld eens wat vaker de fiets.” Van Dongen: “Ik adviseer mijn cliënten om de zaken stap voor stap aan te pakken. Verdiep je in gezond eten. Start met het maken van gezonde keuzes bij het doen van de boodschappen. Zorg dat je de juiste combinatie van eiwitten, vetten, koolhydraten en mineralen binnenkrijgt. Als de basis goed is, zul je minder zin in snoep hebben bijvoorbeeld. Let wel op met fruit; twee stuks is het advies, drie stuks is echt maximaal. Verdeel dit over de dag, zodat je lichaam niet ineens al die fruitsuikers binnenkrijgt. Als je daar bewust mee omgaat, zul je zien dat je diabetes type 2 echt onder controle kunt krijgen.”

Tekst: Patricia de Ryck

facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail